Tags

Openbare ruimte UAV-GC contract Werkvoorbereiding Provincie Groningen

Opdrachtgever

Introductie

De drukke provinciale weg N360 tussen Groningen en Delfzijl was een route waar veel ongevallen plaatsvonden. In samenwerking met Provincie Groningen is er een veiligere verkeerssituatie gecreëerd voor alle weggebruikers.

 

Op de N360 was het op een aantal punten erg druk, voornamelijk bij de stad Groningen.

Er kwamen veel ongelukken voor, met name door onveilige kruisingen en onoverzichtelijke invoegpunten. Daarnaast doorkruiste de weg op verschillende plekken de bebouwde kom, waar vaak te hard werd gereden. Om deze problematiek te verbeteren zijn er rotondes aangelegd en is de inrichting van de weg aangepast.


Doelstelling sticky-icon

Zoals genoemd vonden er veel ongevallen plaats op de N360, met name bij het in- en uitvoegen van verschillende soorten verkeersdeelnemers. Naast veiligheid, was het ook belangrijk dat de doorstroom van het verkeer te verbeteren.

Aan de N360 liggen bijvoorbeeld ook verschillende bedrijventerreinen, waar met enige regelmaat grote vrachtwagens deel moeten nemen aan het verkeer die voor vertraging kunnen zorgen.

Plan sticky-icon

Collega Thomas Jager is betrokken bij dit project, in de functie van Technisch Projectmanager. In deze rol is hij o.a. verantwoordelijk voor verificatie en validatie van het project volgens het opgestelde UAV-GC-contract, fungeert hij als vraagbaak en heeft hij regelmatig overleg/afstemming met verschillende stakeholders zoals aannemers en ingenieursbureaus.

Voor dit project is gestart met het samen met de stakeholders opstellen van het UAV-GC contract voor de aanleg van drie rotondes bij de Eestumerweg (Ten Post), Fledderbosweg (Garmerwolde) en Eekwerderweg (Wirdum). Na selectie van de aannemer kon deze starten met de voorbereiding van de werkzaamheden. Na goedkeuring van het ontwerp/voorbereiding is het werk door Fuhler wegenbouw uit Emmen in uitvoering gebracht.

Uitwerking sticky-icon

In juli en augustus 2019 en april 2020 was de N360 enkele weekenden volledig gestremd, waarbij het verkeer omgeleid. Eind april 2020 waren de meeste werkzaamheden gereed. Er zijn in totaliteit twee rotondes en één ovonde gecreëerd om veiligheid en doorstroming te waarborgen.

 

In eerste instantie zouden de drie rotondes in 2019 gereed moeten zijn, echter een persleiding van het waterschap (diameter 400mm) lag op een andere locatie dan was voorzien in de voorbereiding. Hierdoor moest de rotonde Ten Post in 2020 worden uitgevoerd. Doordat de aannemer zich volgens zijn ingediende plan bij inschrijving zelf had verplicht om in de bouwvak te werken, bleek de voorbereidingstijd voor de aannemer te krap om de juiste documenten tijdig klaar te hebben. Door vanuit beide partijen (OG/ON) alle zeilen bij te zetten en de termijn van beoordelen zeer krap te houden was het voor de aannemer mogelijk om de planning wel te halen.

 

Hierdoor werden de ovonde Garmerwolde en de rotonde Wirdum in de bouwvak 2019 uitgevoerd. De aannemer heeft ervoor gekozen om de stremmingen voor de rotonde Ten Post in de meivakantie 2020 te plannen. Echter doordat de corona pandemie parten ging spelen heeft de aannemer ervoor gekozen om dit project te versnellen en een langere stremming te benutten. Immers in het begin van de pandemie was er nauwelijks verkeer. Hierdoor was de overlast voor het verkeer en de omgeving korter.

 

Het project met de rotondes deel maakte deel uit van een groter plan – vanaf Groningen tot Delfzijl zijn op circa vijftien verschillende locaties diverse verbeteringen aangebracht om dezelfde doelstellingen te bereiken. Denk hierbij aan kunstwerken (bruggen), opstelstroken, geluid-reducerend asfalt, beter onderscheid van bebouwde kom.

logo
logo
logo
logo
Vorige
Volgende

Resultaat sticky-icon

De laatste werkzaamheden voor dit specifieke onderdeel van de N360 zijn in 2019 en 2020 uitgevoerd. Er zijn in totaal drie rotondes aangelegd: bij de kruising Eestumerweg (bij de molen) van Ten Post, bij de Eekwerderweg in Wirdum en bij de Fledderbosweg (afrit richting rioolwaterzuivering) in Garmerwolde. De rotonde bij Garmerwolde is een ovale rotonde, een zogenoemde ‘ovonde’.

Het resultaat van dit project is duidelijk: een veiligere verkeerssituatie voor alle verkeersdeelnemers, zoals fietsers, voetgangers, automobilisten en landbouwverkeer. Daarnaast zorgt de geoptimaliseerde infrastructuur ervoor dat er een veiligere situatie is gecreëerd met een optimale doorstroming voor het verkeer.

logo

Betere doorstromingverkeer

logo

Meerveiligheid

logo

3 nieuwerotondes

Werken aan dit project voor Provincie Groningen geeft zeker voldoening: het is prachtig om de samenwerking te faciliteren tussen opdrachtgever, aannemer en planologen. Hierdoor zijn we tot een mooi, maar vooral veilig resultaat gekomen voor de N360.

Thomas Jager, bind

Meer weten over deze case?

Op dit moment zijn we niet direct bereikbaar. Laat een terugbelverzoek achter voor onze collega Thomas!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Of, mail ons op info@bindddd.nl

Meer weten over deze case?

We praten je graag bij over de technische inhoud. Of heb je een dergelijke uitdaging en wil je graag onze samenwerkingsmogelijkheden verkennen? We maken graag kennis!